文 (Original Article

The Operationalization of the Kyoto Protocol with a Focus on Sinks: A Perspective for Japan


SEDJORoger A., AMANO Masahiro and YAMAGATA Yoshiki

Abstract
  This report examines the outcome of the 6th meeting of the Committee of Parties (COP6) with respect to issues of Joint Implementation (JI) and the Clean Development Mechanism (CDM). This report also examines the International Panel on Climate Changes’ recent Special Report on Land Use, Land use Change and Forestry and its Third Assessment Report(TAR) and other recent literature related to the carbon sinks potential and some of their policy implications for Japan are developed. Due to the Bush administration’s decision that theU.S. will not continue to participate in the Kyoto Protocol (KP), this report now also includes a focus on recent relevant political events.
  As developed in the report, the viability of biological carbon sinks, and particularly forests, has been well established in the literature. Sinks have the potential to have significant impacts on atmospheric carbon, especially in the relatively near term, e.g., over the next 50 years. With a diminished emphasis, at least in theU.S., on capping carbon emissions related to fossil fuel energy, sinks could become an even more critical component of any future climate policy.   
  In such an environment, what is a sensible sink strategy for Japan? The general conclusions of the TAR suggest that the global warming issue will continue to be importantin the global community regardless of any singleU.S. administration or, indeed, the fate of the KP.  Despite recent negotiation difficulties, the long-term appropriateness of sink strategy forJapan seems clear. Forests are a major part of the Japanese landscape. Many Japanese forests are relatively young providingJapan with an opportunity for domesticsinksof carbon into the future. Additionally, the potential for forest carbon offsets outside ofJapan is great and includes China, eastern Russia,Australia and parts of Southeast Asia. Variants of the JI and the CDM offer substantial potential for Japanese initiated forest carbon sequestration in these regions. Such activities are likely to be consistent with Japan’s desire to maintain an economic and political presence in the various regions.

Key Words : Kyoto Protocol, carbon sinks, Operationalization for Carbon Sinks



吸収源に注目した京都議定書の運用方法:日本の展望

SEDJO Roger A. ・天野正博・山形与志樹

要旨
 この報告は共同実施(JI)とクリーン開発メカニズム(CDM)についてCOP6会合の結果を検討したものである。また、気候変動政府間パネル(IPCC)の「土地利用、土地利用変化、林業に関する特別報告書」と「第三次評価報告書(TAR)」及び他の吸収源関連文献について考察を加え、それをもとに日本の温暖化政策関係の幾つかの事項について提示している。ブッシュ政権が京都議定書からの米国の離脱を決めたことにより、この報告は議定書を巡る政治的な動きについての分析も含めている。
 報告の中で明らかにしたように、生物とくに森林の炭素吸収源としての可能性は文献から十分に確認できる。近い将来、具体的にはここ50年ほどの森林の吸収源としての働きは、大気中の炭素に重大な影響を与える。少なくとも米国では化石燃料からの排出量に上限を設定することが強調されなくなり、代わりに吸収源は将来の気候変動政策のより重要な要素になってこよう。
 このような環境下で日本にとって何が賢明な吸収源戦略だろうか。TARの全般的な結論は、米国や京都議定書の如何にかかわらず、温暖化は地球規模で重要な問題であり続けるとしている。最近の交渉の難しさと関係なく、日本にとって長期的かつ適切な吸収源戦略を定めることが重要である。森林は日本のランドスケープの主たる部分を構成しており、しかも炭素の吸収が旺盛な若齢林が多いことから、将来的にも炭素固定の重要な働きをする。加えて中国、東部ロシア、豪州、東南アジアを中心とした日本の周辺地域をみれば、森林は炭素吸収源として大きな可能性を秘めている。そして、様々な形でのJICDMが日本主導の炭素吸収活動としての大きな可能性を有している。こうした活動は温暖化対策をしつつ経済を維持でき、しかも、この地域での政治的存在を示そうとしている日本の狙いに一致している。

キーワード:京都議定書、炭素吸収源、吸収源の運用方法

全文情報(144KB)